Als je een eigen bedrijf hebt, is het natuurlijk erg vervelend als je klanten hun facturen niet betalen. Niet ieder bedrijf heeft hiermee te maken, maar bij veruit de meeste bedrijven komt het wel eens voor dat klanten hun factuur niet betalen. Daarom kiezen sommige ondernemers ervoor om een incassobureau in te schakelen. Dit kan erg handig zijn om de klanten tot betaling te dwingen, maar het is niet altijd de beste oplossing. Het is daarom van belang dat je goed nadenkt over of het een goed idee is om over te gaan tot deze stap.
De relatie met de klant
Wanneer je een klant hebt die zijn factuur niet betaalt, kan het een goed idee zijn om een incassobureau in te schakelen. Echter, je moet je dan wel beseffen wat het inhoudt om deze stap te nemen. Het is namelijk wel zo dat je hiermee de relatie met de klant op het spel zet. Je moet je vooral afvragen of de klant je helemaal niet gaat betalen als je geen incassobureau inschakelt of dat je simpelweg even moet wachten. Het kan namelijk voorkomen dat een klant geldproblemen heeft of dat een bedrijf een tijdelijk liquiditeitsprobleem heeft. Je kunt er daarom het best voor kiezen om even geduld te hebben en contact op te nemen met de klant om te vragen hoe het komt dat er nog niet betaald is.
Een klant tot betalen dwingen
Indien de situatie zich voordoet dat je echt denkt dat een klant je niet meer zal betalen, kun je wel een incassobureau inschakelen. Dit is erg handig voor ondernemers die vaker te maken hebben met mensen die niet betalen. Op deze manier kost het hen zelf geen tijd en weten ze zeker dat er altijd betaald wordt.