Tegenwoordig fietsen er steeds minder Nederlanders op zo’n traditionele fiets met fietstassen. Een elektrische fiets wordt namelijk steeds populairder. Dit is het geval bij de oudere generatie, maar ook middelbare scholieren zie je al met een Eastpak rugzak op de rug fietsen naar school op een e-bike. Er zijn zelfs al elektrische fietsen verkrijgbaar voor de jongste kinderen zodat ze met hun tas van Engel naar school kunnen fietsen. Bij de e-bikes hebben de populairste modellen een zogeheten middenmotor. In dit artikel kun je lezen wat de voor- en nadelen zijn van een elektrische fiets met middenmotor. 

 

Wat zijn de voordelen van een elektrische fiets met middenmotor?

Zoals de naam van een e-bike met middenmotor al doet vermoeden is de motor bij zo’n fiets geplaatst in het midden geplaatst. Het wordt namelijk gemonteerd bij de trapas. Het is dan ook laag en centraal geplaatst tussen de wielen. Door deze plaatsing wordt het zwaartepunt van de fiets omlaag gebracht. Het gevolg hiervan is dat je kunt genieten van stabiele fietstochten op je e-bike. Ook zorgt de plaatsing ervoor dat het gewicht gelijk verdeeld is. Hierdoor zal het bijvoorbeeld een stuk gemakkelijker zijn om je elektrische fiets op te tillen als dit nodig is. Een ander pluspunt van de middenmotor is dat de trapondersteuning een natuurlijk gevoel zal geven. Het valt namelijk te vergeleken met een normale fiets, al gebruik je dan je benen. De energie wordt namelijk overgebracht op de trapas, bij een e-bike met middenmotor dus door de motor. Een krachtsensor zal bovendien meten wat de kracht is die jij uitoefent op de trappers. De trapondersteuning zal aangepast worden op basis van deze meting. Hierdoor verloopt het doseren van de middenmotor zeer precies. Met andere woorden, hoe minder hard je trapt, hoe meer de e-bike je ondersteunt. Dit is natuurlijk hartstikke handig, vooral als je bijvoorbeeld boodschappen op de bagagedrager hebt staan. Een elektrische fiets met middenmotor kan bovendien gecombineerd worden met alle soorten versnellingen. Dit is niet het geval bij een e-bike die ondersteund wordt bij het voor- of achterwiel. Ook dit is een voordeel, net zoals dat een middenmotor niet in de weg zal zitten als je de voor- of achterband van je elektrische fiets moet plakken. Zo zal dit toch wel erg vervelend klusje een stukje makkelijker gemaakt worden voor je.

 

Wat zijn de nadelen van een elektrische fiets met middenmotor?

Met name bij de oudere elektrische fietsen met middenmotor was er wel degelijk ruimte voor verbetering. Zo waren de vroegere modellen over het algemeen nogal rumoerig. Dit kwam door de tandwieloverbrenging. Bovendien kon de kracht van de motor zo nu en dan zorgen voor schade aan zowel de ketting als de versnellingen. Anno 2020 zijn een aantal onderdelen van de e-bike met middenmotor aangepast. De tandwielkasten kunnen nu bijvoorbeeld zo geproduceerd worden dat ze nog amper geluid produceren. Ook zijn de kettingen vervangen door materialen die bestand zijn tegen de schade. Toch zal een e-bike met middenmotor altijd een nadeel houden. Zo’n elektrische fiets is namelijk over het algemeen een stukje duurder dan de modellen die een ander type motor hebben. Bovendien zal dit type e-bike ook altijd beschikken over een instaphoogte die groter is, ongeacht hoe compact de middenmotor ook gecreëerd wordt. Dit komt nou eenmaal doordat de frames die geen motor hebben bij de trapas lager gebouwd kunnen worden. Bij een elektrische fiets met middenmotor is dit simpelweg niet mogelijk. Voor de kleinere mensen onder ons is dit natuurlijk hartstikke vervelend, al zal dit probleem over het algemeen wel een beetje meevallen.